Kdo jsme?
Stránky přesunuty na https://waldorfska.cz/
Základní škola a střední škola
waldorfská je státní škola spadající do sítě speciálního školství,
zřizovatelem je Magistrát hlavního města Prahy.

Na základě principů a zásad waldorfské pedagogiky pracuje s dětmi a mladými lidmi se zdravotním postižením a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Naše programy
Základní škola waldorfská pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Naše cíle
Usilujeme o postupný harmonický vývoj
dítěte tak, aby probíhal co možná v největším souladu s jeho
aktuálním vývojovým stupněm a konkrétními potřebami. U dětí se snažíme
probudit zvídavost, vlastní svobodný zájem o vzdělávání, tvořivost,
toleranci, společenskou odpovědnost a otevřenost ke světu. Respektujeme
individuální možnosti a schopnosti každého dítěte, individuální tempo,
temperament. Naším cílem je probouzet skryté schopnosti dětí a umožnit
jim jak skutečný rozvoj individuality, tak i jejich sociální integraci.
Dítě má v průběhu výuky získat ucelený a nezkreslený pohled na
svět, jež ho obklopuje, a to za pomoci sil myšlení, cítění a vůle.
Při práci s dětmi používáme prvků léčebné pedagogiky.
Využíváme umělecká cvičení a terapie, zejména malování, modelování,
uměleckou práci se dřevem, léčebnou eurytmii, kreslení forem,
muzikoterapii, Bothmerovu gymnastiku, hiporehabilitaci, logopedii,
terapii prací (předení, tkaní, práce s ovčí vlnou, práce se včelím
voskem, řezbářství, kovářství, keramika, práce s proutím,
zahradnické práce). Používáme také metody antroposofické medicíny.
Teoretická i praktická výuka se odehrává především ve školní budově
na Opatově. Některé epochy, vyučovací témata a také část praxí se
uskutečňují v Roškopově u Staré Paky. Tento nadační dům vlastní a provozuje Nadace JAK, která se podílí na činnosti školy a napomáhá spolupráci mezi školou a rodiči.
Děti z nižších ročníků pravidelně jezdí do Roškopova na školy v přírodě.
Při škole funguje ranní a odpolední školní družina (1. – 6. třída) a školní klub (7. – 12. třída).

Waldorfská pedagogika
Základy tohoto alternativního vzdělávacího systému položil na začátku 20. století filosof a pedagog Rudolf Steiner. Pro více informací se podívejte ZDE.
Jaké jsou hlavní prvky waldorfské pedagogiky?
Výuka v epochách:
Výuka
hlavních vyučovacích předmětů (český jazyk, matematika, zeměpis,
dějepis, přírodopis, fyzika, chemie, biologie,...) probíhá ve
vyučovacích blocích po dobu 2 - 4 týdnů. Žáci se tak mohou
soustředit na jedno téma po delší dobu a lépe ho tak prožít a zpracovat.
Ostatní předměty (anglický jazyk, hudební výchova, pracovní činnosti,
eurytmie, tělesná výchova, výtvarná výchova,...) se vyučují v obvyklých
45 minutových vyučovacích hodinách.
Rytmus:
Především
epochy, ale také jiné vyučovací hodiny, jsou členěny na tři části:
rytmickou (hra na flétnu, rytmizace, pohyb, říkanky, říkadla, motorická
cvičení, atd.), vyučovací (učební látka) a vyprávěcí (tematické
vyprávění na závěr epochy). Rytmus provází waldorfské vyučování v
průběhu každého dne, ale i týdne, měsíce, roku (svátky a slavnosti) a
pomáhá dětem přirozeně uchopovat a prožívat svět kolem nás.
Třídní učitel:
Pokud je to možné, třídní učitel vede a provází svou třídu od 1. až do 8. třídy.
Slovní hodnocení:
Práce, snaha a chování dětí není motivováno známkami - vysvědčení má podobu slovního hodnocení.

Historie školy
Škola zahájila svou činnost ve školním
roce 1990/1991 jako experiment pod hlavičkou Zvláštní školy v Josefské
ulici v Praze 1. Prvotní impuls k celému dění dala PaedDr. Jana
Vášová. Vyučovat se začalo ve 2. a 3. ročníku, do těchto tříd byli žáci
přiděleni vedením Zvláštní školy. V červnu roku 1991 se podařilo
dosáhnout právní subjektivity. Škola se mohla osamostatnit a po udělení
mezinárodního statutu Waldorfská škola začít užívat vlastní název
Svobodná speciální škola Jana Amose Komenského. Ve školním roce
1991/1992 již probíhala výuka v 1. - 4. ročníku. Každý následující rok
byla pak otevřena nová první třída, v roce 2000 dosáhla škola
plného počtu ročníků. Během své existence musela škola několikrát změnit
působiště, v současné době sídlí v ulici Křejpského v Praze 4 -
Opatově. Ve školním roce 2011/2012 škola oslavila 21. výročí svého působení. |